Podróż w wielkim stylu cz. I – Pociąg

Myślę, że każdemu, kto żyje w Polsce, trudno sobie wyobrazić, że podróż pociągiem może być przyjemnym, a nawet magicznym doświadczeniem. A jednak w połowie XX wieku, pokonywanie dużych odległości pociągami w krajach Okcydentu przypominało raczej pobyt w luksusowym hotelu. Pociągi poszczególnych linii kolejowych miały swoje „imiona” oraz rozpoznawalną kolorystykę.

Reklama expressu „Daylight” od Southern Pacific

Express „Sunset Limited” kursujący pomiędzy Los Angeles i Nowym Orleanem, rok 1950

Domeliner od Union Pacific. Galerie obserwacyjne umożliwiały pasażerom delektowanie się malowniczymi widokami

***

***

"Pociągi przyszłości" niedługo miały zostać wyparte przez inny futurystyczny środek transportu - samolot

„Pociągi przyszłości” niedługo miały zostać wyparte przez inny futurystyczny środek transportu – samolot

Wagon „koktajlowy” przewoźnika Union Pacific

***

Wagon obserwacyjny expressu Hiawatha

***

Aby pozyskać nowych pasażerów, pociągi musiały być nie tylko szybkie i luksusowe – musiały też tak wyglądać. W złotej erze kolei dominującym trendem w designie był streamline. Styl ten charakteryzowały opływowe, smukłe formy, a jego prekursorem był Raymond Loewy. Oprócz samochodów i legendarnych znaków towarowych, Raymond projektował też otuliny aerodynamiczne dla amerykańskich expressów.

Raymon Loewy i jego dzieło - PRR S1

Raymon Loewy i jego dzieło – PRR S1

Lokomotywa Pennsylvania Railroad S1

New York Central Hudson zaprojektorany przez Henry’ego Dreyfussa

New York Central Mercury

New York Central Mercury

Milwaukee Road Hiawatha

Milwaukee Road Hiawatha

najszybsza lokomotywa parowa w historii LNER Class A4 4468 „Mallard” – 203 km/h

Niewątpliwą zaletą podróżowania pociągiem był fakt, że miejsce docelowe zawsze stanowiła wizytówka miasta – dworzec kolejowy.

Michigan Central Station w Detroit - niegdyś najnowocześniejszy dworzec kolejowy na świecie

Michigan Central Station w Detroit – niegdyś najnowocześniejszy dworzec kolejowy na świecie

Od czasu zamknięcia w 1988 roku powoli popada w ruinę, podobnie jak reszta miasta

Od czasu zamknięcia w 1988 roku powoli popada w ruinę, podobnie jak reszta miasta

Pennsylvania Station w Nowym Jorku

Pennsylvania Station w Nowym Jorku

Penn Station mógłby być dziś jednym z najpiękniejszych dworców na świecie. Niestety został zburzony w 1963 roku

Powodem były zbyt wysokie koszty konserwacji stalowej konstrukcji budynku. Dziś w tym miejscu znajduje się hala widowiskowa Madison Square Garden – stację przeniesiono pod ziemię

***

***

Jednym z niewielu dworców w Ameryce, które zachowały swoją dawną świetność, jest Grand Central Station w Nowym Jorku.

Grand Central Station, Nowy Jork, ok. 1915 roku

***

***

New York Grand Central

***

Czy dziś można jeszcze podróżować pociągami w wielkim stylu? Nie jest to już niestety codzienność, ale prawie każdy zakątek świata można obejrzeć z okien prywatnego przedziału. Cykliczne podróże wciąż oferuje Orient Express, południowo-afrykański Niebieski Pociąg, czy też rosyjski Złoty Orzeł, kursujący na trasie Kolei Transsyberyjskiej.

Współczesne super szybkie pociągi stanowią coraz większą konkurencję dla transportu lotniczego. Łączą bezpośrednie centra miast i nie wymagają czasochłonnych procedur bezpieczeństwa. Niestety ciężko jest podziwiać widoki, pędząc 300 km na godzinę, więc po co ten pośpiech?

c.d.n.