Harley Earl przyszedł na świat 22 listopada 1893 roku, stając się rówieśnikiem rodzącego się automobilizmu, z którym związany był przez całe życie. W ciągu swojej kariery zmienił oblicze motoryzacji i przeszedł do historii jako jeden z najwybitniejszych projektantów.
Swoje pierwsze kroki stawiał w rodzinnej firmie karosującej „Earl Automotive Works”, znanej z wykonywania karoserii dla gwiazd Hollywood. Prężnie rozwijająca się manufaktura wkrótce stała się częścią sieci dealerskiej Cadillaca. Kiedy Lawrence Fisher – dyrektor marki Cadillac, podczas rutynowej wizytacji salonu, zobaczył młodego Harley’a przy pracy, zachwycony jego talentem, postanowił zlecić mu zaprojektowanie Cadillaca Lasalle na rok 1927.
Nowy Lasalle okazał się takim sukcesem, że dyrektor General Motors, Alfred Sloan, mianował Earla dyrektorem nowo powstałej dywizji odpowiedzialnej za design – Art and Color.
Harley Earl jest uważany za prekursora współczesnych technik projektowania samochodów – luźnego, niezobowiązującego szkicowania oraz tworzenia pełnowymiarowych glinianych modeli. Earl stworzył również pierwszy w historii concept car – Buick Y-job.
Podczas II wojny światowej Harley Earl zainicjował program badawczy, mający na celu stworzenie efektywnego kamuflażu dla sił alianckich. Zapewne w tym czasie sylwetka bombowca P38 zainspirowała go do stworzenia jego największej motoryzacyjnej spuścizny – płetw ogonowych, charakterystycznych dla amerykańskiej motoryzacji z lat 50′.
Lata 50′ XX wieku to szczytowy okres w karierze Earla. Jako dyrektor kreatywny największego koncernu motoryzacyjnego na świecie mógł materializować swoje wizje, nawet te najbardziej niecodzienne ;-)
Earl zafascynowany sportowymi roadsterami, które żołnierze amerykańscy przywozili z Europy po II wojnie światowej, zlecił rozpoczęcie prac nad „projektem Opel”. Rezultatem był pierwszy model legendarnego Chevroleta Corvette.
Projekty Earla odzwierciedlały nastrój epoki. W tamtym czasie GM organizowało tzw. „Parady Postępu”, podczas których celebrowano rozwój techniki. Z tej okazji zbudowano serię futurystycznych, reprezentacyjnych autobusów, znanych jako GM Futurliner – niezwykle rzadkie, dziś stanowią łakomy kąsek dla kolekcjonerów.
W latach 50′ Amerykanie naprawdę wierzyli, że w ciągu dziesięciu lat będą latać na Księżyc w celach rekreacyjnych, a komfortowa i wygodna przyszłość jest na wyciągnięcie ręki – wystarczy nacisnąć guzik.
Earl zastał motoryzację surową, utylitarną – samochody były wysokie, z zawieszeniem umożliwiającym podróżowanie po bezdrożach. Harley zapoczątkował projektowanie aut o niskich i smukłych sylwetkach przystosowanych do jazdy po nowoczesnych autostradach, więc kiedy w 1956 roku prezydent Dwight Eisenhower podpisał Federal Aid Highway Act – projekt zakładający stworzenie sieci autostrad łączących największe miasta, o łącznej długości 66 tysięcy kilometrów, GM miało już w swojej ofercie pełne spektrum „samochodów przyszłości”, gotowych do wygodnego podróżowania z wysoką prędkością. Śladem General Motors poszli wszyscy inni producenci samochodów – każdy chciał posiadać smukłe i niskie auto. Dopiero współcześnie następuje odwrót od trendów wyznaczonych przez Harleya J. Earla – klienci znów chcą kupować wysokie, zdolne do jazdy po bezdrożach samochody – SUV-y i Crossovery.
Ostatnim i zarazem najbardziej spektakularnym projektem Harley’a Earla jest Cadillac z 1959 roku.
Legenda głosi, że Harley, projektując sylwetkę Cadillaca, umyślnie przewymiarował tylne stateczniki – po uwzględnieniu „cenzury” działu produkcyjnego ich wysokość odpowiadała dokładnie pierwotnym założeniom Earla.
Cadillac z roku 1959 to ikona amerykańskiej motoryzacji, jeden z najlepiej rozpoznawalnych samochodów w historii, stanowiący manifestację amerykańskiego charakteru. To jednocześnie ukoronowanie kariery najbardziej innowacyjnego projektanta – Harley’a J. Earla.