Wizjoner

Harley J. Earl, rok 1948

Harley J. Earl, rok 1948

Harley Earl przyszedł na świat 22 listopada 1893 roku, stając się rówieśnikiem rodzącego się automobilizmu, z którym związany był przez całe życie. W ciągu swojej kariery zmienił oblicze motoryzacji i przeszedł do historii jako jeden z najwybitniejszych projektantów.

Swoje pierwsze kroki stawiał w rodzinnej firmie karosującej „Earl Automotive Works”, znanej z wykonywania karoserii dla gwiazd Hollywood. Prężnie rozwijająca się manufaktura wkrótce stała się częścią sieci dealerskiej Cadillaca. Kiedy Lawrence Fisher – dyrektor marki Cadillac, podczas rutynowej wizytacji salonu, zobaczył młodego Harley’a przy pracy, zachwycony jego talentem, postanowił zlecić mu zaprojektowanie Cadillaca Lasalle na rok 1927.

Cadillac Lasalle 1927

Cadillac Lasalle z 1927 roku, za kierownicą Harley Earl

Nowy Lasalle okazał się takim sukcesem, że dyrektor General Motors, Alfred Sloan, mianował Earla dyrektorem nowo powstałej dywizji odpowiedzialnej za design – Art and Color.

Harley Earl jest uważany za prekursora współczesnych technik projektowania samochodów – luźnego, niezobowiązującego szkicowania oraz tworzenia pełnowymiarowych glinianych modeli. Earl stworzył również pierwszy w historii concept car – Buick Y-job.

Harley Earl rok 1939' Buick Y-job Concept Car

Harley Earl w swoim prototypie rok 1939′

Harley Earl rok 1939' Buick Y-job Concept Car

Earl przewidział, a właściwie wykreował, stylistykę samochodów z nadchodzącej dekady, stając się pierwszym trendsetterem motoryzacji

Harley Earl rok 1939' Buick Y-job Concept Car

Harley jeździł Buickiem po największych amerykańskich miastach, parkował w ruchliwych miejscach i obserwował reakcje przechodniów

Podczas II wojny światowej Harley Earl zainicjował program badawczy, mający na celu stworzenie efektywnego kamuflażu dla sił alianckich. Zapewne w tym czasie sylwetka bombowca P38 zainspirowała go do stworzenia jego największej motoryzacyjnej spuścizny – płetw ogonowych, charakterystycznych dla amerykańskiej motoryzacji z lat 50′.

 Lockheed P-38 Lightning Harley Earl

Lockheed P-38 Lightning

Cadillac 1948 1949 fins płetwy Harley Earl

Sylwetka Cadillaca na rok 1948′ – pierwsze „płetwy” w historii

Lata 50′ XX wieku to szczytowy okres w karierze Earla. Jako dyrektor kreatywny największego koncernu motoryzacyjnego na świecie mógł materializować swoje wizje, nawet te najbardziej niecodzienne ;-)

1951 Le Sabre Convertible. GM: A Century of Innovation. Concept Vehicles. Harley Earl concept car

Kolejny legendarny concept car Earla – Buick Lesabre z 1951 roku

1951 Buick LeSabre Motorama Dream Car Harley Earl concept car

Poza ogromnymi płetwami uwagę zwraca panoramiczna szyba – wkrótce standard we wszystkich amerykańskich samochodach

1951 Buick LeSabre Motorama Dream Car Harley Earl concept car

***

1951 Buick LeSabre Motorama Dream Car Harley Earl concept car

***

Earl zafascynowany sportowymi roadsterami, które żołnierze amerykańscy przywozili z Europy po II wojnie światowej, zlecił rozpoczęcie prac nad „projektem Opel”. Rezultatem był pierwszy model legendarnego Chevroleta Corvette.

1953 Chevrolet Corvette Dream Car Harley Earl concept car

Koncept pierwszej Corvetty – niewiele różnił się od wersji produkcyjnej

1953 Chevrolet Corvette Dream Car Harley Earl concept car

***

1953 Chevrolet Corvette Dream Car Harley Earl concept car

Pierwszy powojenny samochód sportowy amerykańskiej produkcji wzbudził niemałą sensację w 1953 roku

Cadillac Le Mans Concept Car '1953 Dream Car Harley Earl concept car

Cadillac Le Mans Concept Car, rok 1953′

1954 Cadillac El Camino Dream Car Harley Earl concept car

Cadillac El Camino, rok 1954′

1954 Oldsmobile Experimental Showcar "Cutlass" - Motorama Detroit Dream Car Harley Earl concept car

Oldsmobile Experimental „Cutlass” podczas rozładunku przed Motoramą w Detroit, rok 1954′

Projekty Earla odzwierciedlały nastrój epoki. W tamtym czasie GM organizowało tzw. „Parady Postępu”, podczas których celebrowano rozwój techniki.

1953 GM Parade of Progress Dream Car Harley Earl Futurliner

***

1953 GM Parade of Progress Dream Car Harley Earl Futurliner

***

Na tę okazję General Motors zbudowało serię futurystycznych, reprezentacyjnych autobusów, znanych jako GM Futurliner – niezwykle rzadkie, dziś stanowią łakomy kąsek dla kolekcjonerów.

Parade of Progress Dream Car Harley Earl Futurliner

GM „Futurliner”

W latach 50′ Amerykanie naprawdę wierzyli, że w ciągu dziesięciu lat będą latać na Księżyc w celach rekreacyjnych, a komfortowa i wygodna przyszłość jest na wyciągnięcie ręki – wystarczy nacisnąć guzik.

 Cadillac Cyclone XP-74, rok 1959' Dream Car Harley Earl concept car

Cadillac Cyclone XP-74, rok 1959′

Harley J. Earl and the 1956 Firebird II Concept

Harley J. Earl i Firebird II Concept, rok 1956′

Earl zastał motoryzację surową, utylitarną – samochody były wysokie, z zawieszeniem umożliwiającym podróżowanie po bezdrożach. Harley zapoczątkował projektowanie aut o niskich i smukłych sylwetkach przystosowanych do jazdy po nowoczesnych autostradach, więc kiedy w 1956 roku prezydent Dwight Eisenhower podpisał Federal Aid Highway Act – projekt zakładający stworzenie sieci autostrad łączących największe miasta, o łącznej długości 66 tysięcy kilometrów, GM miało już w swojej ofercie pełne spektrum „samochodów przyszłości”, gotowych do wygodnego podróżowania z wysoką prędkością. Śladem General Motors poszli wszyscy inni producenci samochodów – każdy chciał posiadać smukłe i niskie auto. Dopiero współcześnie następuje odwrót od trendów wyznaczonych przez Harleya J. Earla – klienci znów chcą kupować wysokie, zdolne do jazdy po bezdrożach samochody – SUV-y i Crossovery.

Ostatnim i zarazem najbardziej spektakularnym projektem Harley’a Earla jest Cadillac z 1959 roku.

Cadillac Eldorado 1959' Dream Car Harley Earl

Cadillac Eldorado 1959′

Cadillac Sedan Deville "Flat Top" 1959' Dream Car Harley Earl

Cadillac Sedan Deville „Flat Top” 1959′

Legenda głosi, że Harley, projektując sylwetkę Cadillaca, umyślnie przewymiarował tylne stateczniki – po uwzględnieniu „cenzury” działu produkcyjnego ich wysokość odpowiadała dokładnie pierwotnym założeniom Earla.

Clay model of a 1959 Cadillac limousine Dated September 27th, 1957 Dream Car Harley Earl Concept Car

Gliniany model Cadillaca na rok 1959′

Cadillac z roku 1959 to ikona amerykańskiej motoryzacji, jeden z najlepiej rozpoznawalnych samochodów w historii, stanowiący manifestację amerykańskiego charakteru. To jednocześnie ukoronowanie kariery najbardziej innowacyjnego projektanta – Harley’a J. Earla.

1958- Harley Earl with GM Firebirds I-II-III. Dream Car Concept Car

***