Elegancja motoryzacyjna

W dzisiejszych czasach samochody z każdego segmentu aspirują do miana sportowych. Za ideał stawiane są dynamiczne, agresywne linie nadwozia oraz wielkie ażurowe felgi na nisko profilowych oponach, eksponujące zaciski hamulcowe. O ile po stronie technologicznej zawsze dążono do jak najlepszych osiągów, to w kwestii stylistyki doszło do znaczącej zmiany priorytetów. W pierwszej połowie XX wieku masywność i dostojność wyglądu auta była cnotą. Zamawianie unikalnej karoserii stanowiło powszechną praktykę wśród zamożnych klientów, a w sylwetkach samochodowych nie brakowało nawiązań do ówczesnych stylów jak Secesja, Art-Deco czy Mid-Century. W tamtym czasie wyobraźnię projektantów mogły krępować co najwyżej ograniczenia technologiczne, a nie restrykcyjne normy bezpieczeństwa.

To, co zostało z tych lat, można dziś podziwiać nie tylko w muzeach, ale również na konkursach elegancji motoryzacyjnej – zlotach klasycznych samochodów z najwyższej półki. Marki upadłe przed siedemdziesięcioma laty, legendarne auta wyścigowe, jedyne w swoim rodzaju egzemplarze, przy których Mustang GT z 1967 roku wygląda pospolicie, a także unikatowe prototypy z dawnych lat i współczesne auta koncepcyjne. Zapraszam na zestawienie dwóch najbardziej prestiżowych imprez zrzeszających koneserów zabytkowej motoryzacji.

Concorso d’Eleganza Villa d’Este

Raz do roku, w drugiej połowie maja, nad jeziorem Como we Włoszech odbywa się konkurs Villa d’Este. Podczas organizowanej od 1929 roku imprezy można podziwiać około 50 samochodów przypisanych do różnych kategorii. Od blisko 10 lat konkurs organizuje BMW Group we współpracy z Grand Hotel Villa d’Este – trzeba przyznać, że okoliczności przyrody czynią to wydarzenie wyjątkowym i podkreślają piękno zgromadzonych motoryzacyjnych dzieł sztuki.

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

 Porsche 917/K + Ford GT 40 Mk3 - Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2012

Na pierwszym planie Porsche 917/K z 1966 roku – zwycięzca w kategorii „Najlepiej Zachowane Auto Powojenne”, w tle Najstaranniej Odrestaurowany Pojazd: Ford GT 40 Mk3 z 1968 roku, Villa d’Este 2012′

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Cernobbio 25 maggio 2013, la Bugatti 57SC Atlantic, presentata in concorso dal proprietario Ralph Lauren, vince la Coppa d'Oro Villa d'Este

Bugatti 57SC Atlantic Coupé z 1938 roku należące do Ralpha Laurena – zwycięzca głównej nagrody na Villa d’Este 2013′

Aston Martin One-77 - Concorso d'Eleganza Villa d'Este

W 2009 roku podczas konkursu po raz pierwszy zaprezentowano concept Aston Martin One-77 – prototyp otrzymał pierwszą nagrodę w swojej kategorii

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

BMW 328 Hommage concept zaprezentowano po raz pierwszy na Villa d’Este w 2011 roku

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

Laureat głównej nagrody z 2015 roku – Alfa Romeo 8C 2300 Zagato Spider 1932′

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

McLaren M1 A Open Prototype - Concorso d'Eleganza Villa d'Este

McLaren M1 A Open Prototype z 1964 roku, Villa d’Este 2015′

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

Bugatti Type 35 Grand Prix z Bugatti Veyron, Villa d’Este 2009′

1934 Rolls-Royce Phantom II Gurney Nutting Boattail - Concorso d'Eleganza Villa d'Este

Rolls-Royce Phantom II Gurney Nutting Boattail z 1934 roku

1959 Ferrari 250 GT LWB California Spider by Scaglietti - Concorso d'Eleganza Villa d'Este

Ferrari 250 GT LWB California Spider z 1959 roku

Voisin'a C25 Aérodyne - Concorso d'Eleganza Villa d'Este

Voisin’a C25 Aérodyne wyprodukowano w zaledwie 7 egzemplarzach, włączając prototyp

Rolls-Royce Phantom I Jonckheere Coupe - Concorso d'Eleganza Villa d'Este

Rolls-Royce Phantom I Jonckheere Coupe, podobnie jak wiele unikatów, część swego życia spędził, gnijąc w zapomnieniu na wysypisku. Na szczęście nie skończył w zgniatarce.

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Behind the Scenes at the 2016 Concorso d'Eleganza Villa d'Este

Lancia Stratos z 1975′ Villa d’Este 2016′

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

1933 Lancia Astura Serie II by Castagna - Concorso d'Eleganza Villa d'Este

1933 Lancia Astura Serie II by Castagna – laureat nagrody publiczności na Villa d’Este 2016′

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Maserati A6 GCS Berlinetta Pininfarina - Concorso d'Eleganza Villa d'Este

Na pierwszym planie: Maserati A6 GCS Berlinetta Pininfarina z 1954 roku – Best of Show Villa d’Este 2016′

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Alfa Romeo Giulietta SZ Zagato - Concorso d'Eleganza Villa d'Este

Do połowy oczyszczona Alfa Romeo Giulietta SZ Zagato z 1961 roku – najlepiej zachowany samochód Villa d’Este 2016′

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

***

1937 Bugatti Type 57 SC Atalante - Concorso d'Eleganza Villa d'Este

1937 Bugatti Type 57 SC Atalante, Villa d’Este 2016′

Pebble Beach Concours d’Elegance

Konkurs organizowany na polu golfowym w Pebble Beach w Kalifornii jest uważany za najbardziej prestiżową imprezę motoryzacyjną. Co roku przyciąga blisko 15 tysięcy widzów, podziwiających ponad 150 samochodów. Jury ocenia auta na podstawie autentyczności, stylu, funkcji oraz historii, a spośród zwycięzców poszczególnych kategorii wyłaniany jest „Best of Show”. Ponadto grupa sędziów honorowych złożonych z osób szczególnie zasłużonych w przemyśle i sporcie motoryzacyjnym, przyznaje specjalne nagrody dla pojazdów szczególnie wyróżniających się.

Pebble Beach Concours d'Elegance

***

Pebble Beach Concours d'Elegance

***

Pebble Beach Concours d'Elegance

***

Pebble Beach Concours d'Elegance

***

1913 Peugeot L45 Race Car - Pebble Beach Concours d'Elegance

Peugeot L45 Race Car z 1913 roku

Bugatti Type 57C Voll & Ramp; Ruhrbeck Cabriolet - Pebble Beach Concours d'Elegance

Bugatti Type 57C Voll & Ramp; Ruhrbeck Cabriolet z 1939 roku

Year:1934 Make:Hispano-Suiza Model:K6 Coachbuilder:Fernandez et Darrin Style:Coupé Chauffeur Owner:Robert M. Lee Exhibit Year:2004

Para Hispano-Suiz karosowanych przez Fernandez et Darrin

Isotta Fraschini Tipo 8A - Pebble Beach Concours d'Elegance

Isotta Fraschini Tipo 8A – zwycięzca „Best of Show” z roku 2015

Pebble Beach Concours d'Elegance

Parada Duesenbergów – niegdyś najszybszych i najbardziej prestiżowych samochodów produkcji amerykańskiej, Pebble Beach 2015′

Pebble Beach Concours d'Elegance

Jay Leno jest stałym bywalcem konkursów – na tę wyjątkową okazję rezygnuje z denimowych koszul na rzecz czegoś… bardziej stosownego

Jaguar XK120 Alloy Roadster - Pebble Beach Concours d'Elegance

Jaguar XK120 Alloy Roadster, należący niegdyś do Clarka Gable, otrzymał nagrodę za pieczołowitą renowację w 2012 roku

Pebble Beach Concours d'Elegance

W 2016 roku zaprezentowano BMW 507, którego posiadaczem był Elvis Presley

Pebble Beach Concours d'Elegance

***

Ferrari 250 MM Pininfarina Berlinetta - Pebble Beach Concours d'Elegance

Ferrari 250 MM Pininfarina Berlinetta z 1953 roku

Pebble Beach Concours d'Elegance

Fordy GT-40

1936' Delahaye Figoni Coupe 4657 - Pebble Beach Concours d'Elegance

1936′ Delahaye Figoni Coupe 4657

 Pebble Beach Concours d'Elegance

***

 Ferrari 250 GT SWB Scaglietti Berlinetta Competizione 1960' - Pebble Beach Concours d'Elegance

Ferrari 250 GT SWB Scaglietti Berlinetta Competizione 1960′

BMW 328 Mille Miglia Bugelfalte Roadster 1937' - Pebble Beach Concours d'Elegance

BMW 328 Mille Miglia Bugelfalte Roadster 1937′

Pebble Beach Concours d'Elegance

***

Bizzarrini P538 Manta Concept - Pebble Beach Concours d'Elegance

Bizzarrini P538 Manta Concept z 1966 roku

 Pebble Beach Concours d'Elegance

***

Two-Man Indianapolis Race Cars Class - 2016 Pebble Beach Concours d'Elegance

Jedna z klas konkursowych – dwuosobowe bolidy z Indianapolis

 Pebble Beach Concours d'Elegance

***

BMW M1 Procar - Pebble Beach Concours d'Elegance

BMW M1 Procar

Delahaye 165 Figoni & Ramp; Falaschi Cabriolet - Pebble Beach Concours d'Elegance

Delahaye 165 Figoni & Ramp; Falaschi Cabriolet z 1938 roku, raczej nie do jazdy w kapeluszu

Vision Mercedes-Maybach 6 - Pebble Beach Concours d'Elegance

Vision Mercedes-Maybach 6 po raz pierwszy zaprezentowano w pełnej okazałości w Pebble Beach

Pebble Beach Concours d'Elegance

W 2016 roku Delahaye miało silną reprezentację

Best of Show Winner - 1936 Lancia Asturia Pinin Farina Cabriolet - Pebble Beach Concours d'Elegance

Mimo to główną nagrodę otrzymała Lancia Asturia Pininfarina Cabriolet z 1936 roku

Best of Show Winner - 1936 Lancia Asturia Pinin Farina Cabriolet - Pebble Beach Concours d'Elegance

***

Best of Show Winner - 1936 Lancia Asturia Pinin Farina Cabriolet - Pebble Beach Concours d'Elegance

***